•تعاریف مدیریت پروژه از دیدگاههای مختلف:
1-
مدیریت پروژه: مدیریت پروژه شامل مهارتها، ابزارها و فرایندهای مدیریتی است
که مورد نیازبرای اجرای موفقیت آمیزپروژه می باشد. بطورکلی مدیریت پروژه
شامل موارد زیر می باشد:
1- مهارتها
2- ابزارها
3- فرایندها
1-
مهارتها: مجموعه ای ازمهارت وتجربه لازم برای کاهش میزان ریسک پروژه ودانش
تخصصی می باشدتاازاین طریق احتمال موفقیت پروژه افزایش یابد.
2-
ابزارها: مجموعه ای ازانواع متعددی ازابزارها برای بهبود شانس وموفقیت
پروژه می باشد که این ابزارها شامل الگوهای مستندسازی، ثبت ونرم افزارهای
برنامه ریزی و طراحی وچک لیستهای ممیزی وفرمهای بررسی می باشد.
3- فرایندها: مجموعه ای ازتکنیکها و فرایندهای متعدد مدیریتی برای کنترل زمان، کیفیت و هزینه، تغییرات و ریسک می باشد.
2-
مدیریت پروژه: فرایندمجموعه فعالیتهای یکپارچه و به هم مرتبط می
باشد و لذا کسب نتیجه هر یک از محدوده های مدیریت پروژه، معمولا در سایرین
نیز موثر است. تعامل بین محدوده ها دارای نتایج مثبت و منفی برای هر یک از آنان
است. به عنوان مثال تغییردرمحدوده کارغالبا درافزایش هزینه پروژه موثراست
اما این تاثیرمی توانددرروحیه مجریان و یا حتی کیفیت محصول یا خدمت
مورد نظر اثر منفی داشته باشند، لذا در این تعاملات می بایستی همیشه به اهداف
پروژه توجه نمود. موفقیت در مدیریت پروژه، مستلزم مدیریت بر تعامل بین محدوده
ها برای نیل به اهداف پروژه به بهترین روش ممکن می باشد.
3-
مدیریت پروژه: مجموعه ای ازفعالیتها طرح ریزی شده درجهت کسب نتیجه ای معین
است که بایددرقالب یک مقیاس زمانی مشخص و با استفاده از بودجه ای معین انجام
شود و همچنین پروژه ها باید از کارهای روزمره سازمان متمایزکنیم وازطریق اعمال
روشهای صحیح مدیریت پروژه به بهبود عملکردها بپردازید.
4- مدیریت
پروژه: موافق استانداردPMI، مدیریت پروژه شامل بکارگیری چهارعامل اساسی: 1-
دانش، 2- مهارتها، 3- ابزارها، 4- تکنیکهای لازم د اداره جریان اجرای
فعالیتها، به منظور رفع نیازهای پروژه است. نقش ابزارمناسب درپیشبرد اهداف
مدیریت پروژه انکارناپذیراست. درواقع پس ازطراحی سیستم مدیریت پروژه
درسازمان بکارگیری ابزارمناسب دراین سیستم، یکی از مهمترین عوامل محقق کننده
اهداف مدیریت پروژه در سازمان است.
5- مدیریت پروژه: برآوردن
نیازهای تجارت و صنعت مدرن در جهان پرشتاب امروز، نیاز به
تمرکز بر اولویتها، استفاده از روشهای بهتر مدیریت و قالبهای نوینی برای ارتباطات
دارد. قرن بیست و یکم با بودجه های کمتر و زمان جدید هستند. برای رقابت دراین
محیط بایدکاربیشتری رابامنابع کمتربه نتیجه رساند. اصل رقابت وتلاش برای
برتری، سبب ظهور پدیده های نو در همه بخشهای تجارت و صنعت شده، نیاز به
تغییر و نوآوری را بر همگان مشخص کرده است، رقابت سبب بهادادن بیشتر به ایده
ها و طرحهای نوشده است. برای بقا در بین رقیبان باید سریع تر، ارزانتر و بهتر بود.
این
چنین نوگرایی سبب تعریف کارهایی جدید می شود، کارهایی که تا به حال انجام
نشده است در همان بار اول باید به درستی انجام شوند، لذا نیاز است تا شما به
ابزارهای جدید مدیریتی برای رویارویی با این قبیل کارها مجهز شوید.