مصرف
کنندگان نهایی انرژی الکتریکی همواره خواستار دریافت مداوم برق با کیفیت
مناسب هستند. بنابراین در بهره برداری از شبکه های توزیع دو اصل اساسی ذیل
مطرح می گردد:
1- تداوم ارائه سرویس به مصرف کنندگان
2- حفظ کیفیت مناسب سرویس
1-1-1-تداوم ارائه سرویس به مصرف کنندگان:
فعالیت اصلی مراکز حوادث شرکتهای توزیع در تداوم توزیع انرژى الکتریکی به شبکه فشار ضعیف می باشد
ارائه
سرویس به مصرف کنندگان برق به دلایل مختلف ممکن است با اختلال مواجه
گردد. غیر از مواردی مانند اعمال خاموشیهای ناشی از کمبود انرژی برق،
اغلب موارد مربوط به شبکه توزیع است. مهمترین عوامل عدم تداوم کار عادی
شبکه توزیع عبارتند از:
1-حوادث غیر مترقبه مانند صدمه دیدن کابلها، شکستگی تیرها، آسیب دیدگی تجهیزات ناشی از برخورد وسایل نقلیه، شرایط جوی و ....
2-عدم توانایی در تامین بار مصرف کنندگان به دلیل اضافه بار خطوط با ترانسفورماتور ها و ....
3-تعمیر یا سرویس تجهیزات
2-1-1- حفظ کیفیت مناسب سرویس:
ارائه
سرویس مداوم به مصرف کنندگان کافی نمی باشد بلکه کیفیت این سرویس نیز
بسیار با اهمیت است. این کیفیت از دو جنبه برای بهره بردار (شرکت توزیع)
و مصرف کننده حائز اهمیت است:
الف – کاهش تلفات شبکه توزیع تا حد ممکن (از دید بهره بردار)
ب- تامین ولتاژ مناسب در پستهای 4/0 کیلو ولت (از دید مصرف کننده)
هدف
اساسی دیسپاچینگ توزیع، تداوم سرویس و ارتقای کیفیت سرویس می باشد. با
توجه به مطالب فوق سعی شده است روشهای فعلی مراکز حوادث به منظور دستیابی
به هدف مذکور مورد بررسی قرار گیرند و در عین حال نقش سیستم دیسپاچینگ
توزیع برای کمک به تعیین تداوم و کیفیت سرویس تبیین گردد. برای روشن شدن
مطلب توضیح مختصری درباره طراحی و بهره برداری از شبکه توزیع ایران ضروری
می باشد.