مقالات تحقیقاتی

انگلیسی و لاتین

مقالات تحقیقاتی

انگلیسی و لاتین

پروژه بررسی سیستم های تعلیق فعال و نیمه فعال

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
دسته: تحقیقات مکانیکی، تحقیقات دینامیکی
عنوان کامل: پروژه بررسی سیستم های تعلیق فعال و نیمه فعال
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 82
______________________________________________________
مقدمه:

از همان روزهای اولیه ساخت اتومبیل و حتی قبل از آن، در زمانی که اسب ها گاری را می کشیدند، به خوبی معلوم و مشخص بود که ناهمواری های سطح جاده برای مسافران نامناسب است و باید این ناهمواری ها و مسافران از یکدیگر جدا می شدند.
این جداسازی خیلی بیشتر از یک مسئله فقط درباره راحتی است. دست اندازهای پی در پی و گودال های سطح جاده که سبب تکان خوردن و وارد شدن یک سری نیرو های عمودی به اتومبیل می شوند با افزایش نسبی سرعت اتومبیل نیز تغییر می کنند. با سرعت های بالایی که امروزه به آنها دسترسی داریم، مجموع این ضربات متوالی برای مسافران و همچنین قطعات و قسمتهای مکانیکی اتومبیل تحمل ناپذیر خواهند بود. در ضمن این تکانها مشکلاتی را برای کنترل اتومبیل نیز ایجاد می کند. در نتیجه، یک نیروی کششی میانی بین بدنه و چرخها وجود خواهد داشت.  
لرزش های پی در پی بدنه خودرو سبب خستگی راننده و سرنشینان می شود. در پی آن کارایی و بازدهی رانندگی و عمر مفید خودرو کاهش یافته و سلامتی انسان به خطر می افتد، بنابراین مدل سازی مود سواری خودرو به سازی پاسخ لرزشی آن با بهره از میراینده های ارتعاشی از دیدگاه های مهم در طراحی خودرو بوده که آسایش سرنشین، افزایش دوام خودرو، ایمنی و افزایش کنترل خودرو را به دنبال دارد.
خاصیت میرایش ارتعاشات لرزش ها و رفع بعضی از اغتشاشات حرکت در خودرو و حفظ بعضی ویژگی های مناسب جهت ایمنی، از ویژگی های مناسب مکانیکی است که انجام آن با یک وسیله مکانیکی امکان پذیر است. مجموعه مشخصی که فراهم گر هدف بالاست، سیستم تعلیق نام دارد. این مجموعه قلمرو وسیعی را با خواص و وظایف متفاوت در بردارد.
نقش سیستم تعلیق در خودرو مهار چرخ در فضا (در سه راستای X وY و Z) و فراهم کردن حرکات خطی و زاویه ای مناسب آن است. نیز چرخ ها را به صورت تکیه گاهی امن در زیر خودرو نگاه می دارد به گونه ای که چرخ ها توان مهار سازی نیروهای اعمالی به خودرو (گرانش، گریز از مرکز، نیروهای رانشی و ترمزی و ...) را داشته باشند. ویژگی های سختی و میرایی تعلیق بایستی چنان برگزیده شوند که پایداری و آسایش خودرو تأمین گردد.
برای پی بردن به جایگاه سیستم تعلیق، خودرو را در سه حالت زیر در نظر می گیریم:
•بی تعلیق: بدون سیستم تعلیق، تایر و بدنه معلق می باشند در نتیجه هر ناهمواری در سطح جاده، به سرنشینان خودرو منقل خواهد شد.
•با تعلیق و بی لرزه گیر: در این حالت تایر به زمین چسبیده ولی بدنه معلق می باشد. در نتیجه بدنه خودرو به طور مداوم به بالا و پایین نوسان می کند.
•با تعلیق و با لرزه گیر: در این حالت تایر و بدنه به زمین چسبیده است و لرزه گیر، نوسانات فنر را دفع می نماید؛ چرخ ها به راحتی به بالا و پایین حرکت کرده و پایداری، اطمینان و راحتی خودرو را در پی خواهد داشت.

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.