پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
دسته: تحقیقات مکانیکی
عنوان کامل:پروژه بررسی اثرات تغییر شکل بال و بدنه بر روی معادلات حرکت هواپیما
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 68
در
مراجع و کتب متداول مکانیک پرواز، معادلات حرکت هواپیما عمومآ با فرض
صلبیت سازه هواپیما بدست می آیند و از اثرات انعطاف پذیری سازه صرف نظر می
گردد. در مواردی که فرکانسهای طبیعی دینامیک هواپیما با فرض صلبیت، اختلاف
زیادی با فرکانسهای طبیعی ارتعاشی سازه داشته باشند فرض صلبیت جهت تحلیل
دینامیکی هواپیما تا حد قابل قبولی با واقعیت سازگار خواهد بود. اما با
افزایش انعطاف پذیری سازه و کاهش فرکانسهای طبیعی ارتعاشی سازه این اختلاف
کاهش یافته و فرض صلبیت سازه دیگر قابل قبول نخواهد بود. این امر متخصصین
این رشته را بر آن داشته است که در بدست آوردن معادلات حرکت هواپیما،
انعطاف پذیری سازه را نیز مد نظر قرار دهند.
با ساخت هواپیماهای
بزرگتر با بدنه طویل و دهانه بال بسیار بیشتر در دهه پنجاه میلادی و نیز
بکارگیری موتور جت و افزایش سرعت هواپیماها مشکلات متعددی که بعضآ منجر به
سوانح مرگباری گردید، پدیدار گشت. همچنین بکارگیری آلیاژهای جدید و مواد
مرکب نوظهور در سالهای بعد باعث افزایش چشمگیر انعطاف پذیری سازه گردید؛ به
گونه ای که عدم در نظر گرفتن انعطاف پذیری سازه در هواپیماهای با سرعت زیر
صوت و گذر صوت بزرگ و نیز جنگنده های مافوق صوت نه تنها باعث کاهش دقت و
صحت تحلیلها می گردید، بلکه نتایجی کاملآ نادرست را در اختیار تحلیل گران
قرار می داد.