ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
عنوان کامل: ویژگی های آثار دیوید هاکنی طراح و نقاش معاصر انگلیسی
تعداد صفحات: 80
دسته: هنر
مقدمه:
طبیعت مادر هنرهاست. به خصوص در هنرهای تجسمی و نقاشی.
طبیعت پایه است و باید آن را شناخت و برای رسیدن به مراحل بعدی از جمله انتزاع، از آن عبور کرد.
دیوید هاکنی از جمله نقاشانی است که طبیعت را خیلی خوب می شناسد و در مسیر کارش گزینش های هنرمندانه ای از آن بروز می دهد.
ترکیب بندی های موجز و خوش فرم و در عین حال ساده نشانگر این می باشد. در این رساله دوره های مختلف کاری و هنری دیوید هاکنی، روش ها و شیوه های مختلف و متنوع هنری وی را در حد توان خود با راهنمایی مفید استاد راهنمایم بررسی نموده ام.
در فصل اول قبل از هر چیز به شرایط دنیای نو در عصر حاضر اشاره شده است و چون دیوید هاکنی در دورانی زندگی کرده که مدرنیسم و پست مدرنیسم حاکم بوده، به تعاریفی از این دو واژه پرداخته شده.
درک نوین هاکنی از هنر نقاشی نشان از این دارد که وی مدرنیسم و در واقع شرایط دنیای نو را در زمان و مکان خود یافته است. با اینکه آن بنیان حسی و زیبایی شناسانه ای که پایه و اساس مدرنیسم است در کار وی وجود دارد اما از طرفی آن جنبه عصیان و تقابل که مدرنیسم با سنت دارد و هر نوع گرایش به سنت را رد می کند، هاکنی در آثارش راه می دهد البته این کنش از سوی وی آگاهانه است. در واقع همانطور که نقاشان پست مدرن سنت را از جهان هنری خود حذف نمی کنند و برگشتی متناسب با زمان و مکان و عمدتاً فنی و متریالی با سنت دارند (نه ساختاری)، از این زاویه دیوید هاکنی هم مستثنا نیست مشعوف بودن هاکنی به جنبه های جالب جهان محسوس و بویژه تکنیک های این هنرمند از جمله شباهت های اجرایی وی از این نظر همچون نقاشان رنسانس پیشین که با تکنیک «تمپرا» کار می کردند مانند «پیرو دلا فرانچسکا» برخورد خلاقانه هاکنی را با مقوله پست مدرن در زمان خود نشان می دهد.
در فصل دوم به این نکته اشاره شده که در میان طراحان معاصر کمتر طراحی است که در زمینه طراحی و حتی تصویرسازی به اندازه دیوید هاکنی کار کرده باشد. همچنین به توضیح در مورد خاصیت های عناصر بصری از جمله خط سطح و بافت و ریتم و ... پرداخته شده که به طرز فوق العاده ای در کارهای هاکنی می بینیم. همچنین گزینش هایی که خاص نگاه هاکنی است.
شاید در نگاه اولیه و ظاهر بعضی از طراحی ها و نقاشی های هاکنی طبیعت گرایانه و یا رئالیستی (به عنوان یک سبک نه یک روش عام هنری) به نظر بیاید اما با کمی تعمق متوجه ساماندهی دقیق و چند بعدی در آن، در یک وحدت کلی می شویم.
در فصل سوم به این مهم دست می یابیم که هاکنی در ارتباط با طراحی صحنه و نقاشی چقدر نوآوری کرده مثلاً یک صحنه از واقعیت را که همه به راحتی از کنارش می گذرند او با طرز فوق العاده و زیبایی در آن دخل و تصرف می کند و آن را به تصویر می کشد. به بیان دیگر با چیدمان جدیدی از فیگور و اشیاء در ترکیب بندی تفسیر جدیدی را از انسان ها و محیط پیرامونشان می کند.
روش تحقیق در این نوشته از طریق مراجع معتبر و در دسترس بوده که امیدوارم برای خوانندگان و دانشجویان موثر باشد.
فهرست
فصل اول 11 مدرنیسم و مسائل تازه 2
12 پست مدرنیسم 16
فصل دوم 21 واقعیت و تأثیر آن بر آثار دیوید هاکنی 24
22 عملکرد خط و ارتباط آن با طراحی 35
فصل سوم 31 هاکنی و کاوش در بیان هنری 60
32 نقاشی و عکاسی از زبان هاکنی 70
33 هاکنی و ابداع و نوآوری 73
34 هاکنی و طراحی صحنه 82
35 گستره دیداری نگاه هاکنی بر واقعیت 93
فصل چهارم 41 نتیجه گیری 103
42 تصاویر نقاشی (نمونه کار) 104
43 فهرست منابع و مآخذ 117
44 فهرست منابع و مآخذ لاتین 118
45 فهرست تصاویر 119
46 گزارش کار عملی 121
فهرست تصاویر
1 تصویر (11) دست تسلیم عقل می گردد قسمتی از اثر (افسانه یونانی که سرچشمه نقاشی را به یاد می آورد) ... ... 22
2 تصویر (12) نقاشی با برداشتی از دست تسلیم عقل می گردد برگرفته از گالری وست میتر، نیویورک (احتمالاً اثر دیدیو هاکنی) 22
3 تصویر (23) پرواز به مناظر سویس، ایتالیا دیوید هاکنی رنگ روغن 1962 31
4 تصویر (24) رقص چاچا در ساعات اولیه 24 مارس دیوید هاکنی رنگ روغن 1961 34
5 تصویر (25) بیایید امشب برویم به ... دیوید هاکنی رنگ روغن 1960 37
6 تصویر (26) سه خط با سرعت های متفاوت 38
7 تصویر (27) پرتره خانم لینی اثر اسکات کوکوشکا مدادرنگی 38
8 تصویر (28) پرتره واعظ اثر رامبراند قلم و گچ 39
9 تصویر (29) فیزیکدان، روبرت اوپنهایمر اثر بن شان 39
10 تصویر (210) حرکت خط 41
11 تصویر (211) مفهوم حرکت در جهات مختلف بر روی شکل های دایره، بیضی و مربع 41
12 تصویر (212) ترکیب بندی عناصر مستدیر، فشرده، دورگشته، مخالف، کوچک و تیز، و غیره 41
13 تصویر (213) نمونه هایی از حرکت های متفاوت خط 45
14 تصویر (214) 45
15 تصویر (215) 45
16 تصویر (216) گیتار کتاب و روزنامه اثر خوان گریس 46
17 تصویر (217) 46
18 تصویر (218) مادر و فرزند اثر سانودی پیتر 46
19 تصویر (219) 49
20 تصویر (220) سگ اثر جان آگوست 49
21 تصویر (221) طراحی مرزی با یک خط اثر پابلو پیکاسو 49
22 تصویر (222) اتود اولیه برای تابلو گرنیکا پیکاسو 51
23 تصویر (223) گرنیکا اثر پیکاسو 51
24 تصویر (224) پیتر در سانتاکروز هاکنی 1966 54
25 تصویر (225) پیتر در هتل پلازا، سانتاکروز هاکنی 1966 54
26 تصویر (226) مرد آرام هاکنی 1965 55
27 تصویر (227) پیتر اثر هاکنی 56
28 تصویر (228) پیتر در حال مطالعه، کالیفرنیا اثر هاکنی 1966 56
29 تصویر (229) طراحی از گنجینه کتابخانه مکزیکوسیتی اثر هاکنی 57
30 تصویر (230) پرتره گریگوری هاکنی 1985 57
31 تصویر (231) شاگرد هاکنی اِچینگ 1973 58
32 تصویر (232) استودیوی رمبروک هاکنی 1985 58
33 تصویر (233) من و والدینم هاکنی، رنگ روغن روی بوم 1975 65
34 تصویر (334) فتوکلاژ هاکنی 1983 73
35 تصویر (335) سه اثر از دوران دهه 70 هاکنی با گرایش ناتورالیستی اکریلیک و مدادرنگی 74
36 تصویر (336) کدبانوی بورلی هیلز هاکنی اکریلیک 1966 78
37 تصویر (337) طبیعت بی جان روی میز شیشه ای هاکنی اکریلیک 1971 80
38 تصویر (338)، (339) 89
39 تصویر (340)، (341) 90
40 تصویر (342)، (343) 91
41 تصویر (344)، (345) 92
42 تصویر (346) آقا و خانم پرسی و کلارک هاکنی اکریلیک 71 1970 98
43 تصویر (347) کانتر جور به سبک فرانسوی هاکنی رنگ روغن 1974 100