ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
عنوان کامل: بررسی میزان تأثیرفعالیت های فرهنگی مساجد بر روی جوانان
(مطالعه موردی بر روی جوانان 17-30 ساله منطقه مهرآباد جنوبی)
تعداد صفحات: 101
دسته: روش تحقیق، علوم اجتماعی، علوم تربیتی
مقدمه:
مسا جد از آغاز تأیسشان تا کنون محل تجمع همه اقشار جامعه اسلامی به ویژه جوانان بوده اند مساجد از صدر اسلام به منزله پایگاه های اجتماعی مهم و مکانی برای تصمیم گیری های حساس بودند و نقش تعیین کننده ای در سرنوشت مردم و جامعه ایفا می کردند که متأسفانه در حال حاضر تحت الشعاع شرایط روز قرار گرفته اند. در صدر اسلام مساجد محلی برای مباحثه و مطالعه مسایل اعتقادی و علمی بوده و پیامبر اکرم (ص) نیز به این موضوع اهمیت می داده اند و حتی نقل شده که ایشان روزی وارد مسجد شدند و گروهی را مشغول قرآن خواندن وعده ای را نیز مشغول مباحثه و تفکرات علمی یافتند و به گروه دوم ملحق شدند . این امر نشان دهنده آن است که ایشان به مسائل علمی و آموزشی اهمیت می دادند و نیز مساجد در زمان ایشان مکانی برای مطالعات علمی و اجتماع مؤمنین جهت حل مسایل اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. با نگاهی به کارکرد مسجد در عصر پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع) در می یابیم که مساجد علاوه براینکه محلی برای عبادت و راز و نیاز بوده اند، محل تحصیل علم، قضاوت، اعزام به جهاد و در یک سخن، محلی برای تامین نیازها و رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی مردم بوده است.
این مسأله چیزی است امروز که خلأ آن در جامعه حس می شود و به نظر می رسد مساجد نقش کاربردی و اساسی خود را از دست داده اند و حتی برخی از نقش های آنها به مراکز دیگری سپرده شده است؛ مراکزی نظیر خانه های فرهنگ و فرهنگ سراها.
اگر چه وجود چنین مراکزی ضروری به نظر می رسد وباید کوشش کرد که چنین مراکزی را گسترش داد و لی نباید از این امر نیز غافل شد که با احیای دوباره کارمرد های مساجد می توان بسیاری از کمبود ها و خلأ ها فرهنگی و علمی را پر کرد.
مثلا با احیای کتابخانه های مساجد و تجهیز آنها می توان از شبستان مسجد نیز به عنوان قرائت خانه بهره جست، از نیروهای فعال و نخبه مسجدی جهت ارتقای سطح علمی و آموزشی جوانان و با تربیت طلاب جوان و که در عین حال عالم نیز باشند و بتوانند از نیروی جوانی خود جهت جذب جوانان و تربیت آنها با مؤلفه های زنگی جدید و حل معضلات سیاسی و اجتماعی آنان پرداخت.
فهرست
فصل اول:کلیات تحقیق7
مقدمه7
توصیف موضوع مسأله9
اهداف و اهمیت تحقیق11
فرضیه13
تعیین و تعریف مفهومیوعملیاتی متغیرها14
فصل دوم: پیشینه تحقیق18
فصل سوم: چگونگی انجام تحقیق70
روش تحقیق70
جامعه آماری 70
تعداد نمونه 70
شیوه نمونه گیری 70
ابزار جمعآوری اطلاعات 70
روش آماری 70
فصل چهارم: توصیف و تجزیه و تحلیل آماری 72
تحلیل پرسشنامه 72
آزمون فرضیه های تحقیق 90
فصل پنجم:یافته های تحقیق 96
نتایج اصلی تحقیق 96
یافته های فرعی تحقیق 97
جمع بندی 98
محدودیت های تحقیق 99
منابع و مآخذ 100
ضمائم 102
پرسشنامه