مقالات تحقیقاتی

انگلیسی و لاتین

مقالات تحقیقاتی

انگلیسی و لاتین

سمینار طراحی برای اسمبلی (DFA)


فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش



تاریخچه:

در 30 سال گذشته مونتاژ توسط اپراتور انجام می شد و مهندسان بیشتر به فکر طراحی فرآیند مونتاژ بودند و فقط زمانی که ماشین های اتوماتیک مونتاژ و رباتیک وارد صنعت شدند، طراحان به فکر این افتادند که به جای این که فعالیتهای خود را بر روی فرآیند مونتاژ متمرکز کنند از ابتدا محصول را به صورتی طراحی کنند که مونتاژ آن آسان باشد. بنابراین از همان ابتدا هدف اصلی DFA ساده سازی عملیات مونتاژ، کاهش تعداد قطعه محصول، کاهش هزینه ها، قابل اطمینان تر کردن محصول و ... بود. یکی از تولید کنندگان خودرو که در فرآیند طراحی به مونتاژ قطعات توجه می کرد هنری فورد بود. و خودرو های اولیه او نسبت به رقیبانش ساده تر و تعداد قطعات کمتری داشت و بعد از جنگ جهانی دوم DFA در صنایع هوایی آمریکا و انگلیس بطور جدی بکار گرفته شد. اولین بنیانگذار DFA، بوثروید و همکارانش در دانشگاه سالفورد انگلیس بود. در دهه 1970هیتاچی یک مجموعه روشهایی برای ارزیابی مونتاژ پذیری توسعه داد که به عنوان DFX در مقیاس کوچک شناخته می شود. بوثروید در اواخر دهه 1960 و اویل دهه 1970 برای اولین بار به DFAپرداخت، او و همکارانش معتقد بودند که مونتاژ 30-50 درصد هزینه های تولید یک محصول را به خود اختصاص می دهد که این تفکر بر پایه مشاهده استوار بود. آنها با بازرسی از کارخانه های مختلف، مشاهده کردند که بیشتر کارکنان یک کارخانه به کار مونتاژ مشغولند یا اینکه به کار مونتاژ کمک می کنند مانند آوردن قطعه، برداشتن جعبه های خالی و کارهای دیگر و تعداد کمی از کارکنان به ساخت قطعه مشغولند چون بیشتر فرآیند های ساخت قطعات توسط ماشین های اتوماتیک مانند CNC انجام می شود. بنابراین کاهش تعداد قطعات موجب کاهش هزینه های تولید محصول می شود. بوثروید روشهایی برای شناسایی قطعات غیر ضروری توسعه داد که با نام راندمان مونتاژ شناخته می شود. که مشخصات این روش در بخشهای بعدی تشریح می شود. در دهه 1980 بوثروید توانست این تکنیک را در صنعت به کار ببرد و او توانست هزینه های تولید را کاهش دهد و دلیل این کاهش هزینه ها، کاهش هزینه های مونتاژ نبود و در واقع بر خلاف ایدئولوژی قبلی خود که فرض کرده بودند هزینه های مونتاژ 30-50 درصد هزینه های تولید محصول است نشان داد که هزینه های مونتاژ کسر کوچکی از هزینه های تولید است بلکه خود قطعه گران ترین آیتم در تولید محصول است زیرا حذف قطعات منجر به حذف هزینه های مواد آن، هزینه های ساخت آن، هزینه های انبارداری و هزینه های زنجیره تامین می شود. بنابراین DFA به فرآیند های ساده سازی ساختار محصول مربوط می شود که ما معماری محصول می نامیم.

  


فهرست:

تعریف DFA

تاریخچه DFA

روش عمومی برای DFA

کاهش هزینه های تولید محصول با استفاده از روش DFA

راندمان مونتاژ

قوانین تجربی برای طراحی به منظور مونتاژ آسان

دسته بندی فرآیند مونتاژ دستی

نکاتی برای جایگذاری صحیح قطعات

روشهای رایج اتصال

سیستم دسته بندی برای جابه جایی دستی

اثرتقارن قطعه روی زمان جابه جایی

سیستم دسته بندی برای اتصال و جایگذاری

اثر اندازه و ضخامت قطعه روی زمان جابجایی

اثر وزن روی زمان جابجایی

اثر تقارن برای قطعاتی که شدیدا در یکدیگر گیر می کنند یا در هم می پیچند

اثر طراحی پخ روی عملیات جایگذاری

نتایج حاصل از تاثیر پخ روی زمان جایگذاری قطعات با پخهای متفاوت

جلوگیری از گیر کردن قطعات در مونتاژ

اثر محدودیت دسترسی و محدودیت دید بر روی جایگذاری اتصالات رزوه دار در طرحهای مختلف

اثر تعداد رزوه روی زمان برداشتن ابزار، درگیری با پیچ و جابجایی ابزار

اثر محدودیت دسترسی روی زمان بستن مهره با ابزارهای متفاوت

اثر نحوه نگه داشتن قطعه

توضیح روش BD توسط مثالی از DFA

اصول طراحی



جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.