ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
دانلود ادبیات و پیشینه تحقیق
فرآیند بازگشت بیماران سوختگی به جامعه
رشته روانشناسی
ادبیات مربوط به تحقیق
پیشینه تحقیق
بصورت فایل ورد و قابل ویرایش
تعداد : 48 صفحه
قسمتی از متن فایل دانلودی:
این فصل شامل پارادایم تحقیق بر اساس نوع مطالعه کیفی مورد نظر و ابعاد فلسفی آن و مروری بر متون است. ابتدا پارادایم مطالعه و مبانی فلسفی آن بیان شده، سپس در غالب مروری بر متون پدیدهی سوختگی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
پارادایم تحقیق و ابعاد فلسفی آن
پارادایم شامل عقاید نظری و روشهای علمی است که گروهی از دانشمندان آن را انتخاب میکنند و ریشه در جهان بینی خاصی با واژه و عبارات خاص خود دارد(22). تحقیقات نظامدار پرستاری عمدتاً در دو پارادایم گستردة اثباتگرایی و طبیعتگرایی صورت میگیرد(23).
پیشفرض اثباتگرایان این است که واقعیتی در جهان خارج وجود دارد که میتوان آن را مطالعه کرد و شناخت و این واقعیت مستقل از مشاهدهی ماست. همچنین پدیدهها تصادفی نیستند و دارای علل مقدماتی هستند. از این رو، پژوهشهایی که به روش علمی صورت میگیرند به دنبال فهم علل زمینهای پدیدههای طبیعی هستند و در این پژوهشها تلاش و تاکید بر حفظ عینیت است(24).
در مقابل پارادایم طبیعت گرایان مربوط به رویکردهای منطقی و فکری همچون پدیدار شناسی، تعامل سمبولیک و قومیت شناسی است، که بر پویا بودن ماهیت واقعیت اجتماعی که شکل گرفته و در حال شکلگیری است، تأکید دارد. این رویکرد به درک واقعیت اجتماعی از منظر افرادی که مطالعه میشوند تکیه میکند(25). این پارادایم، دیدگاهی علمی اجتماعی است که به بررسی چگونگی ساخت واقعیتها تمرکز دارد .این دیدگاه فرض میکند افراد از جمله محققین، واقعیتهایی که در آن شرکت دارند را میسازند(26). بنابراین محقق طبیعت گرا، نسبی گرا است. از دید او واقعیت بستگی به زمینه، دارد و میتواند ساختارهای متفاوتی داشته باشد. این پارادایم فرض میکند دانش وقتی به حداکثر میرسد که فاصله محقق و مشارکتکنندگان در تحقیق به حداقل برسد. گفته ها و تفاسیر افراد شرکتکننده در تحقیق کلید فهم پدیده مورد علاقه محقق است(19).
اثبات گرایان از روشهای کمی برای تحقیق در مورد پدیدههای با مقیاس بزرگ استفاده میکنند و طبیعتگرایان نیز روشهای کیفی را جهت در نظر گرفتن ویژگی معنادار زندگی گروهی انسانها اتخاذ میکنند (25)
تحقیق کیفی شکلی از پژوهش اجتماعی است(22)که در آن یافتههای تولید شده با استفاده از روشهای آماری یا دیگر ابزار کمی به دست نمیآید. بلکه تحقیقی است در مورد زندگی افراد، تجارب زنده، رفتارها، عواطف و احساسات و همچنین عملکرد سازمانی، جنبشهای اجتماعی، پدیدههای فرهنگی و تعاملات میان اقوام(27). ریشههای تحقیق کیفی به انسان شناسی، فلسفه و جامعه شناسی باز میگردد. این رویکرد ابتدا در اوایل دههی قرن نوزدهم توسط انسانشناسان و جامعه شناسان به عنوان یک روش تحقیق استفاده شد(22) و پس از آن در اواخر دهۀ 1970، کاربرد آن در پرستاری آغاز گردید(28).
تحقیق کیفی روشی برای کسب بینش از طریق کشف معانی است که این بینش از طریق روابط علّی ایجاد نمیشوند بلکه از طریق درک ما از کل شکل میگیرد(28). بنابراین محققین کیفی تمرکز بر جنبههای پویا، کلگرایانه و فردی پدیدهها دارند و سعی میکنند این جنبهها را به صورت کل و درون زمینهای که تجربه شده به دست آورند. مطالعات کیفی به اطلاعات عمیق و غنی منجر میشوند که میتوانند ابعاد مختلف پدیدهای پیچیده را روشن کنند و از آنجا که در چارچوب کلی وسیلهای برای کسب غنا و پیچیدگی نهفته در پدیدهها هستند، بینش حاصل از این فرآیند کار پرستاری را هدایت نموده و در فرآیند مهم ساخت تئوری به منظور ساخت دانش پرستاری کمک میکند(27). محققین پرستاری با انجام مطالعات کیفی اطلاعات ارزشمندی را برای بدنهی دانش حرفه به ارمغان میآورند که با ابزارهای کمی قابل دستیابی نیست(29).
در این مطالعه از آنجا که هدف و ماهیت موضوع مطالعه شده بررسی فرآیند بازگشت بیماران مبتلا به سوختگی به جامعه و پی بردن به ابعاد و اثرات آن و طراحی یک مدل مراقبتی در این زمینه بود، از روش تحقیق کیفی برای فهم پدیدة مورد نظر استفاده شد.
تحقیق کیفی به روشهای مختلفی انجام میشود که در بسیار از جهات باهم مشابه هستند، با این وجود هر روش کیفی دارای موضوع فلسفی خاصی است که این امر سئوالات، مشاهدات و تفسیر اطلاعات را تحت تأثیر قرار میدهد. از آنجا که روش کار استفاده شده برای هر روش متناسب با جهتگیری فلسفی آن است، در تحقیق کیفی فلسفهی زیر بنایی مطالعه به اندازة چارچوب مطالعه کمی اهمیت دارد و باید به خوبی درک شود(28).
positivism
naturalistic
symbolic interactionism