مقالات تحقیقاتی

انگلیسی و لاتین

مقالات تحقیقاتی

انگلیسی و لاتین

روشهای علمی آشناسازی کودکان با پژوهش

عنوان کامل: روشهای علمی آشناسازی کودکان با  پژوهش

تعداد صفحات: 158

دسته: روش تحقیق، علوم تربیتی



مقدمه

هر تمدنی که در تاریخ به وجود آمده است مبتنی بر مطالعه تحقیق و پژوهش بوده است، سرزمین باستانی ایران یکی از گهواره های تمدن بشری بوده است، آثار باقی مانده از آن دوران نشان می دهد که ایرانیان در هنر، ادبیات، موسیقی، علم و کشورداری به درجه بالایی از مدنیت رسیده بودند، دانشگاه معروف گندی شاپور (جندی شاپور) و تخت جمشید که هر بیننده ای را شگفت زده می کند از دلایل و شواهد آن است، کتاب زرتشت (مواعظ سه گانه پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک ) و کتاب معروف مانی بنام ارژنگ نقاشی ها و ادبیات زیبای آن نشان دهنده عجین شدن، فرهنگ و ادبیات مکتوب با روح تاریخی ملت ایران است.

  


فهرست

فصل اول: مقدمه

1- بیان مقدمه، مسأله و اهداف پژوهشی:    6

منابع فصل اول    13

فصل دوم: بررسی آثار و نظریات موجود
2- نگاهی تاریخی    15
1-2- آئین مدرسی مانع کنجکاوی علمی    19
1-1-2- سنت گرایی و یکسونگری مانع تحقیق و پژوهش علمی    20
3-2- محیط خانواده وروحیه تحقیق و پژوهش    24
1-3-2- عوامل بازدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده    24
2-3-2- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده    25
4-2- عوامل ابزدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی    27
1-4-2- روش تدریس قالبی    28
2-4-2- تعلیم و تربیت نقلی    28
3-4-2- تعلیم و تربیت بانکی    29
4-4-2- فقدان روح پرسشگری    30
5-4-2- مطرح نشدن مجهولات:    32

6-4-2- روش تدریس معلم محوری    32
7-4-2- فقدان آموزش روشهای تحقیق در مدارس    34
8-4-2- وضع نامطلوب کتابخانه های مدارس    35
9-4-2- فقدان روحیه تحقیق در بین معلمان    38
10-4-2- فقدان نشریات علمی و تحقیقی به زبان دانش آموزی:    40
5-2- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی    41
1-5-2- ترویج روحیه اکتشاف و مشاهده گری:    42
2-5-2- روش تعلیمی حل مسأله:    46
3-5-2- هماهنگی روش تعلیمی حل مسأله با چگونگی شکل گیری رشته های علمی    58
4-5-2- انتخاب الگوی تدریس متناسب با شرایط رشد دانش آموزان    60
5-5-2- دادن کار پروژه ای به دانش آموزان:    61
6-5-2- توسعه و تجهیز کتابخانه ها و آزمایشگاه ها    66
7-5-2- اجتناب از مطالعه بی هدف    68
8-5-2- مدرسه و نماد هویت پژوهشی    70
جمع بندی و تلفیق آثار و نظرات موجود    71

منابع فصل دوم    77
منابع فارسی    77
منابع لاتین    80

فصل سوم: چارچوب نظری

1-3- نظریه گشتالت    82
2-3- نظریه میدانی    84
3-3- نظریه یادگیری اجتماعی    87
4-3- نظریه انتقادی و دیالکتیکی    88
5-3- نظریه سیستمها    90
6-3- نظریه زیست بوم خلاقیت و پژوهش    92
7-3- نظریات انگیزشی روحیه تحقیق و پژوهش    96
8-3- چارچوب نظری    100

منابع فصل سوم    102


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.